Legislatie Scuter/Moped

Scuter / Moped

 

 Generalitati

 

Discutia despre diferenta dintre scuter si moped este pe cat de veche, pe atat de diversificata si, cel mai interesant, destul de controversata; aceasta deoarece marea majoritate nu face diferenta, iar cei care isi asuma cautarea diferentelor sfarsesc in a realiza ca exista in prezent doua denumiri pentru acelasi vehicul.


S-a pornit de a le diferentia intre forme: moped-ul (motor+pedal) fiind practic o bicicleta cu motor, in timp ce scuterul, tot o forma simplificata de motocicleta, are un plus de confort, atat la sa, cat si la suportul generos tip platforma pentru picioare; apoi intre motoare, cu un motor mic pentru moped, in general pana la 50cc, in timp ce scuterul e definitoriu de la 100cc (sau 150cc) in sus; apoi ca mopedul ca un urmas motorizat al bicicletei are rotile mari, dar scuterele vin cu roti mici; in fine, intre costuri, cu mopede ieftine si scutere mai scumpe. In prezent, aceste diferente sunt estompate si translatate, astfel ca termeni ca “scuter mic” sau “moped de 200cc” sau “scuter cu roti mari” nu inseamna decat aceeasi categorie de vehicule.

 

In legislatia romana, sub titulatura “mopede” sunt incluse si scuterele, dar si sub titulatura “motociclete, respectiv vehicule cu doua roti”, depinzand capacitatea cilindrica.

 

Ce tip de permis este necesar conducerii unui moped/scuter pe drumurile publice?

 

Permis categorie AM: se poate conduce de la 16 ani, in categoria AM sunt incluse mopede cu doua sau trei roti, a caror viteza maxima este intre 25 km/h și 45 km/h. Aceste modele sunt echipate cu un motor cu ardere interna, cu aprindere prin scanteie, cu o capacitate cilindrica ce nu depaseste 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere interna ori, după caz, electric, a carui putere nominala continua maxima nu depaseste 4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depaseste 350 kg, neincluzand masa bateriilor in cazul vehiculului electric.


Permis categorie B: se poate conduce de la 18 ani si include si categoria AM, ale carei detalii le-am mentionat anterior. Orice posesor de permis categorie B poate conduce, deci, un scuter/moped de maxim 50cc. In plus, posesorul acestei categorii, poate conduce mototricicluri din categoria L5e, cu conditia implinirii varstei de 21 de ani: “Art. 241 din OUG 195/2002, republicata: g) permisele de conducere eliberate pentru categoria B sunt valabile pentru triciclurile cu motor avand o putere de peste 15kW, cu conditia ca detinatorii permiselor sa aiba varsta de 21 de ani impliniti.”

 

Permis categorie A1: se poate conduce de la 16 ani, “motociclete cu cilindree maximă de 125 cm3, cu puterea maximă de 11 Kw. şi cu raport putere/greutate de cel mult 0,1 Kw/kg;” - pe langa motociclete se pot conduce si mopede/scutere pana la 125cc

 

Permis categorie A2: se poate conduce de la 18 ani, “motociclete cu puterea maximă de 35 kw, cu un raport putere/greutate care nu depăşeşte 0,2 kw/kg. şi care nu sunt derivate dintr-un vehicul având mai mult de dublul puterii sale;” - pe langa motociclete se pot conduce si mopede/scutere cu putere maxima de 35 kW

 

Permis categorie A: “in categoria A sunt încadrate motociclete cu sau fără ataş și triciclu cu motor cu puterea de peste 15 Kw, iar deținătorii acestui permis trebuie să aibă 24 de ani împliniți sau 20 de ani împliniți și experiență în a conduce motociclete ce intră în categoria de permis A2 de peste doi ani.” - de asemenea, se pot conduce scutere (maxi-scutere), practic, cu aceasta categorie, care include AM, A1, A2, se pot conduce orice vehicule pe doua roti

Tipuri de omologari si explicatii referitoare la acestea

 

“1. Categoria - AUTOVEHICULE CU DOUA SAU TREI ROTI

 

1.1. Categoria L1e - Mopede, respectiv vehicule cu doua roţi a căror viteza maximă prin construcţie nu depăşeşte 45 km/h şi care sunt echipate cu un motor cu ardere interna cu cilindreea de cel mult 50 cmc, sau cu un motor electric a cărui putere nominală continua este de cel mult 4 kW. […]
1.3. Categoria L3e - Motociclete, respectiv vehicule cu doua roţi fără ataş, echipate cu un motor cu ardere interna cu cilindreea mai mare de 50 cmc şi/sau a căror viteza maximă prin construcţie depăşeşte 45 km/h. […]

 

1.5. Categoria L5e - Mototricicluri, respectiv vehicule prevăzute cu trei roţi simetrice şi echipate cu un motor cu ardere interna cu cilindreea mai mare de 50 cmc şi/sau a căror viteza maximă prin construcţie depăşeşte 45 km/h.”

 

In categoria L1e intra acele mopede/scutere de maxim 50cc, care pot fi conduse cu permis AM si B (minim), care se inregistreaza la primarie cu “numere galbene” si care au acces pe drumurile publice care nu includ restrictii privind viteza minima (deci nu si pe autostrazi si drumuri expres).

 

Scuterele/mopedele din categoria L3e au cilindree de minim 50cc si pot fi conduse cu permis categorie A1 (intre 50cc si 125cc), categorie A2 (intre 125cc si 400cc) sau categorie A (orice cilindree). Acestea se inmatriculeaza la politie in regim normal si au acces pe orice tip de drum public.

 

Mototriciclurile sau scuterele cu trei roti au un regim separat, astfel incat modelele care au frana simultana pe cele trei roti, la picior si sistem de echilibru care permite ca odata actionat, pilotul sa nu puna picioarele jos in stationare/oprire, pot fi conduse cu permis categorie B, indiferent de cilindree, se inmatriculeaza la politie si au acces pe orice tip de drum public. Acele modele care nu au sistem de echilibrare si frana simultana, pot fi conduse cu permisul tip moto (A1, A2, A) aferent specificatiilor cerute de lege si detaliate mai sus.

 

Mentiuni:

 

1. Indiferent de tipul de scuter/moped condus, de omologare si permis, conducatorul este obligat sa poarte in timpul deplasarii pe drumurile publice casca de protectie omologata european si vesta reflectorizanta;

 

2. De asemenea, exista obligatia inclusiv pentru scutere/mopede referitoare la echipamentele suplimentare: „Pentru a fi conduse pe drumurile publice, fiecare autovehicul, tractor agricol sau forestier și tramvai trebuie să fie dotat cu trusă medicală de prim ajutor, două triunghiuri reflectorizante și un stingător de incendiu, omologate”; totusi exista un proiect de modificare a OUG 195/2002 care ar elimina aceasta obligatie in cazul motocicletelor si scuterelor, avand in vedere spatiul vadit limitat de depozitare al acestor vehicule

 

3. Se recomanda celor care trec de la patru la doua roti fara cursuri moto (cei care trec de la condus masina, la scuterele L1e si mai ales la cele L5e) sa urmeze totusi cateva ore de practica pe poligon pentru acomodare.